Mágia. Slovo, ktoré má v ústach bežného človeka zvláštnu váhu. Pre niekoho znie ako čosi z detských rozprávok, pre iného ako ezoterický výmysel. Ďalší si ju spája s čiernou mágiou, okultizmom, či dokonca s hriechom. Mágia vyvoláva emócie – obdiv, odpor, zvedavosť, neistotu. Ale málokto rozumie tomu, čo pre mága znamená.
Väčšina ľudí, ktorí žijú „bežný“ život, rozdeľuje svet na viditeľný a neviditeľný, reálny a rozprávkový, svetský a duchovný. A mnohí z nich sú aj veriaci – nábožensky založení. Chodia do kostola, modlia sa k Bohu, ctia svätcov, prijímajú autoritu svojho náboženstva. Ich viera je vertikálna – smeruje od človeka k vyššej bytosti, často k jednému Bohu, ktorý rozhoduje, udeľuje, skúma a odpúšťa.
Pre takéhoto človeka je mágia často nepochopiteľná. Nevie, kam ju zaradiť. Nevie, či sa má báť, či sa má vysmiať, alebo či ju má ticho obísť. Možno ju vníma ako konkurenciu viery, možno ako nebezpečenstvo, možno ako blud. Ale pravda je, že mágia je staršia než všetky inštitúcie. Je pradávna ako oheň, voda a ľudská túžba po pochopení života.
Mág má iný vzťah k duchovnu. Jeho viera nie je postavená na dogme, ale na skúsenosti. Nenecháva sa viesť príkazom zhora, ale vnútorným hlasom, ktorý sa naučil rozoznávať v tichu, v rituáli, v prírode. Mág neoslavuje jedného Boha. Jeho sväté sú sily medzi nebom a zemou – elementy, archetypy, duše predkov, entity, ktoré formujú realitu v skrytých vrstvách.
Pre mága je mágia jeho vierou. Ale nie slepou. Je to viera postavená na osobnom poznaní. Na tom, čo zažil, videl, precítil. Je to viera, ktorá rastie z praxe. Nevyžaduje, aby jej niekto veril.
Stačí, že funguje.
Bežný veriaci sa modlí k Bohu, často ako k niekomu mimo seba. Mág komunikuje so silami, ktoré vníma aj vo vnútri seba. Nepotrebuje klásť otázku: Veríš v Boha? Lebo sa nepozerá len hore, ale aj dovnútra a okolo seba. Vie, že každá rieka má ducha. Každý strom má pamäť. Každá myšlienka má dôsledok. Jeho viera je rozhovor – nie monológ.
A tak sa môže stať, že človek veriaci a mág sa pozerajú na ten istý úkaz – na búrku, na smrť, na zázrak – ale každý ho interpretuje inak. Jeden ako Božiu vôľu. Druhý ako pohyb síl, ktoré sa prepojili v presnom okamihu.
Napriek týmto rozdielom však medzi týmito dvoma svetmi nemusí stáť múr. Mág často rešpektuje vieru druhých. Vie, že každý človek má právo na svoju cestu. Mág si váži tých, ktorí sa snažia žiť duchovne – aj keď inak, než on. No žiada to isté – aby jeho vlastná cesta nebola bagatelizovaná alebo démonizovaná len preto, že nie je zrozumiteľná väčšine.
Mágia totiž nie je len o kúzlach, sviečkach a zaklínadlách. Je to životný postoj. Neustále učenie sa, uvedomovanie si spojitostí, práca s energiami a vnútorným svetom. Je to vnímanie reality v hĺbke – tam, kde bežný zrak nedovidí, ale duša cíti.
Pre bežného človeka je realita to, čo sa dá zmerať a overiť.
Pre mága je realita aj to, čo sa opakovaním potvrdilo duši.
A preto – hoci mág neuctieva jedného Boha v chráme – neznamená to, že je bez viery.
Jeho viera je možno tichšia, možno menej viditeľná, ale je hlboká. Zakorenená v Zemi. Otvorená k Neba.
A je to práve táto viera, ktorá ho drží pevného, keď sa svet chveje.
Viera, ktorá sa neprosí, ale tvorí.
Viera, ktorá nie je o prijímaní autority, ale o zodpovednosti za svoju vlastnú silu.
Mnohí ľudia si myslia, že mág musí byť neveriaci, pretože neoslavuje Boha ako je to bežné v náboženstvách. Ale skutočný mág nie je bez viery – naopak, jeho viera je tkaná z hlbokého rešpektu voči silám, ktoré pôsobia medzi nebom a zemou. Nie je to viera postavená na slepom nasledovaní, ale na osobnom poznaní, na skúsenosti a na opakovanom prežívaní zákonitostí, ktoré fungujú nezávisle od toho, či ich niekto nazve božskými.
Bežný veriaci sa často obracia k Bohu ako k bytosti mimo seba – prosí, ďakuje, dôveruje. Mág však nevníma silu ako „niekoho hore“. Pre mága je svet plný inteligentných polí, vedomia, ktoré prechádza všetkým, a prastarých archetypov, ktoré sú živé. Vníma rieky, stromy, hory ako vedomé bytosti. Vníma predkov ako prítomné entity. Vníma sily ako pohyb vedomia, ktoré formuje skutočnosť.
A učí sa s nimi spolupracovať, nie ich len žiadať o milosť.
Mág nepotrebuje vieru v jedného Boha, pretože celý vesmír vníma ako živú štruktúru, v ktorej má všetko svoje miesto – aj temnota, aj svetlo, aj zrodenie, aj smrť. Vie, že je súčasťou tejto štruktúry a že jeho skutky, myšlienky a zámer nie sú bez následku. Nepotrebuje prikázania, pretože žije v neustálom dialógu s následkami.
Zatiaľ čo náboženstvo často ponúka odpovede a istotu, mág sa učí žiť v priestore otázok. Nie preto, že by neveril, ale preto, že chápe, že život je neustále hľadanie rovnováhy. Jeho úcta k silám je tichá a dôsledná – k zemi, ktorou kráča, k ohňu, ktorý premieňa, k vetru, ktorý prináša zmenu, k vode, ktorá očisťuje. K dušiam, ktoré prišli pred ním, aj k tým, ktoré sa ešte len narodia.
Pre mága nie je rituál formalitou – je to rozhovor. Je to akt spolutvorby.
A keď zomiera niekto blízky, mág sa nemodlí za odpustenie, ale vedie dušu. Očisťuje jej cestu, rozpráva s ňou, pomáha jej uvoľniť sa z pút. Vie, že smrť nie je trest, ale prechod. A že duša po smrti pochopí zmysel oboch rovín – tej žitej a tej, do ktorej vstúpila.
Mág nežije proti viere. On len kráča inou vierou. Vierou, ktorá nepotrebuje pojem „boh“, aby cítila posvätnosť. Vierou, ktorá sa nespolieha na autoritu, ale na vnútornú disciplínu a poznanie. Vierou, ktorá sa neskladá z prikázaní, ale z úcty.
A tak možno povedať:
Mág nie je neveriaci. Je ten, kto sa naučil veriť v to, čo cíti.
A naučil sa s tým aj pracovať.
PS:
Bežný človek si často hovorí: keď sa veriaci rozpráva s Bohom, je to modlitba, ale ak mu Boh odpovedá, je to schizofrénia.
Pre mága je však realita iná.
Mág, ktorý sa vypracoval na vysokú úroveň, skutočne dokáže komunikovať s bytosťami a svetmi za závojom – a pritom nestráca rozum. Vie, že tieto svety existujú paralelne popri tom našom a že entity, s ktorými sa spája, sú reálne v inej vrstve reality.
Nejde o halucinácie ani o ilúzie. Ide o schopnosť prestúpiť cez závoj, vnímať viac než len fyzické, cítiť hlbšie než len to, čo je viditeľné.
Pre mága je komunikácia so svetmi paralel súčasťou učenia a života, nie príznakom pomätenia. A práve preto je jeho viera zakorenená nielen v pocite, ale aj v poznaní a skúsenosti.
Zanechajte reakciu
Musíte byť prihlásený aby ste mohli komentovať.